fredag 29 januari 2010

Fredag

I dag har vi varit i west lake i shopping centretigen.. vi choppade loss men anda sa maste jag medge att min ekonomiska plan gar overdrivet bra :) och det ar ju skont. Jag kopptte dessasaker = en abond bh :)


Sport byxa





Och billiga skor




Annars sa ar allt typ ok. Forkylningen och febern vill inte slappa sa jag orkar inte med sa mycket. klockan ar typ 2 pa dan och jag ska nog ta och ga och lagga mig igen.
Det finns inte sa mycket att skriva efterssom det inte har hant sa mycket..
Har dromt mardrommar om en elack och konstig gubbe (som jag aldrig har sett) som forsoker att ta min hund Ballto ifran mig och dodar mig sen. Sen nar polisen forhor han och mig sager de att jag hittar pa och slapper honnom fri trots att han bor i samma hus fast pa en vaning over mig..

Appropa ingenting. Alla Abourginer som jag har traffat pa har ar verkligen knepiga. De ar sa hatiska. Gaterna har har ratt sa fina hus,men men kan se villke fa hus det bor aborginer i (ja, jag ar saker pa att det ar de bor i dessa hus) efterssom det ser typ ut som varsta fattihusen.. trasiga skin fotoljer pa alltan.. massa saker runt om pa garden som tex (vad jag har sett) strykjarn, Tv apparat, skor hangandes ifran en telifonledning, tacken, och mobler utslangda ifran fonstret.. barnen springer omkring.. en 2-3 arig pojke utan tillsyn av nan vuxen eller tonnaring.. (bara 2 st ca 6 aringar som leker medvarandra utan na koll pa lillen) som aker pa en sparkcykel runt runt pa trottoaren jatte nara vagen dar manga bilar kor ratt snabbt och ibland kan vara svart att se barnet. Det var till och med nara att jag drog in barnet ifran vagen nar det kom bilar nar vi gick forbi.. Om ungen hade kommit nagot narmare bilen hade jag dragit in han utan tveka, men det blir litte dubbelt. Jag skulle vara glad for att jag hade gjort nagot for att raddat nagons liv och hindrat onodigt lidande for en hel familj, och familjen skulle kunna bli glad, men de skulle nog inte visa det. Man skulle kunna fa mycket skit for att ha gjort detta.. De ar arroganta, fulla med hat emot vita personer (inte konstigt med tanke pa hur de har behandlats) sa argsinta, skriker fula ord efter folk, supper ner sig, brakiga mm. Det ar inte manga familjer som bor har men de man har sett har bettet sig ungefar sa.

Ellinor berattade om att aker man till ayers rock, sa i narheten nagon stans dar ska man inte ga ut sjalv pga att det ar sa mycket abourginer. och sa finns det ett till berg dar det bor abourginer, dit ar inte manniskor som inte abourginer valkomna, dar lever de som du alltid har brukat gjorti naturen. De vill inte beblanda sig.
Sjalv sa tror jag INTE att ALLA Abourginer har denna syn och asikter. men alla som jag har pratat med har om detta har haft bara darliga erfarenheter om man sager sa.

Jag tycker att det ar sorjligt att man inte kan slappa saker som har hant och forandra pa nuet, for det ar nu i dag och i morgon som raknas, inte ont som har varit for det finns inget man kan andra pa.

Visst det som har hant ar brutalt, taskigt och hemskt. Dessa folk som har gjort detta saker och de som fortfarande gor taskiga saker.. skit i dem. Men alla ar INTE som dem. Alla ar INTE rasister. Alla ar INTE som folk har for uppfattning om en. Varfor kan man inte vara anner??

Bry i er bara om dessa som bryr sig om dig, om vad du tanker, tycker och kanner. Va inte radd for att det kan finnas andra som tycker om er, utan ta emot dem i stallet for att bygga upp en mur. Nu pratar jag inte bara om abourginer, rasister eller liknande.. jag pratar om allt och alla.

Ge folk en chans, ar de dum sa skit i dem, de ni har betyder sa mycket mer an en dum person. Alla vill forandra varlden, men ingen vill gora nagon insats nar det kommer till kritan.

vill ni sluta kriga sa oppna ogonen, skapa vanner, att formedla ord ger sa mycket mer an bomer och vapen.

Vill ni att miljon ska bli battre, andra pa eran eget avfall och liknande an och sitta och klaga pa att andra inte gor det. varenda litet koldioxid utslapp kan vara san lite skillnad att det inte gor nagon skillnad med tanke pa resten. med det ar anda nagonting, varenda liten grej raknas egentligen. man kommer ingen vart om man sager att det inte blir nagon skillnad sa att det ar ingen ide att forsoka.. da kommer man ju ingen vart.

Vill ni ha en mer rattvis demokrati eller liknande.. bli engagerade i politiken, satt stopp for dessa fuskande politiker och satt in nagon mer trovardig, nan som verkligen vill gora skillnad an och sitta och hitta pa saker som de egentligen fullstandigt skiter i sa lange de far sin feta lon och kommer undan med sina brott pga deras sa kallad "status"

Den anda personen som kan goranagon skillnad ar du sjalv, det galler bara att du gor den!

hahaa jag ar sa duktig pa att spara ut ur mina samtals amnen. Jag later som en hippi ellerliknande hahaha. Ja ja det far vara allt for i dag.

5 kommentarer:

  1. jätte snygga kläder du har köpt! avisXD kramar

    SvaraRadera
  2. JA Anna detta är så typiskt dig jhag blir helt full i skratt , du lyckas alltid att spåra ur och bara fortsätta mala på hee älskar dig... Sandra

    SvaraRadera
  3. supersnygga dojor det plir hårdträning!!!
    mamma

    SvaraRadera
  4. Haha, jag håller med Sandra, du är BÄST på att komma från ämnet och bara fortsätta i en hel uppsats! ;D
    Jag ÄLSKAR skorna, men det har du väl redan förstått ;P Grymt snygga var dom :) Är det mycket som är billigt i australien?

    Ni är saknade här i kylan båda två!
    Ta hand om er :)
    Puss!

    SvaraRadera

Kommentera om ni törs.. mohahahaaa ;)